LIGA van de NEDERLANDSTALIGE MOTORHOME CLUBS
De FICM is de internationale federatie van camperclubs. Het verenigt een dozijn landen, elk vertegenwoordigd door een nationale federatie. De voorzitter van dit orgaan is momenteel Fransman: dit is Claude Guet, eigenaar van een camper. We hebben hem ontmoet tijdens de reisbeurs 2021. Het was een gelegenheid om de balans op te maken van één van de meest gevoelige kwesties van dit moment: het laadvermogen van campers.
Het minste wat we kunnen zeggen is dat Claude Guet luid en duidelijk spreekt. De voorzitter van de FICM windt er geen doekjes om en richt zich zowel schriftelijk (zie zijn artikel over de Portugese regelgeving) als mondeling tot ons. Deze keer ontmoetten wij Claude Guet op de reisbeurs, waar hij de FICM vertegenwoordigt. En het onderwerp waarover wij hem hebben ondervraagd is een actueel onderwerp, dat de vitale krachten van FICM en de energie van haar voorzitter mobiliseert: het laadvermogen van campers. En dit is een onderwerp dat het echt verdient om op Europese schaal te worden behandeld. Het is in feite aan de gang.
MTM van motorhomes: dank u Louis XIV!
Historisch gezien is het begrip MTM ontstaan ten tijde van de bouw van het kasteel van Versailles,". Het marmer moest uit de Pyreneeën komen, maar de karren waren niet allemaal sterk genoeg. Dus begon men het gewicht van de ladingen en de sterkte van de voertuigen te reguleren. Van karren naar campers, het is een lange weg. Om onze lezers een kortere weg te wijzen, herinneren wij eraan dat het totaal toelaatbaar gewicht in beladen toestand het maximumgewicht is dat niet mag worden overschreden. Om in Frankrijk een camper met rijbewijs B te mogen besturen, mag het MTM niet meer dan 3,5 ton bedragen.
Een camper en zijn lading
"Ons probleem is dat wanneer de camper de fabriek verlaat, hij niet geladen is. Je moet de gas, de uitrusting & de bagage nog toevoegen. Dan tankt u diesel en AdBlue. Daar komt nog bij dat je steeds zwaardere batterijen aan boord moet nemen. De mijne, in mijn camper, weegt 80 kilo. Zoals alle camperbestuurders weten, moet u bij het laden van een camper voorzichtig zijn om ervoor te zorgen dat u binnen de grenzen van het laadvermogen blijft.
Een elektrische camper zou “zwaar voertuig” zijn
In de toekomst zou deze kwestie nog kritischer kunnen worden. "De energietransitie hangt samen met gewichtsproblemen, want de prototypes van elektrische campers zijn nog te zwaar." Inderdaad. Autofabrikanten produceren reeds elektrische bestelwagens (Fiat, Renault, Mercedes...), maar er zijn verschillende problemen: autonomie, oplaadtijd, en natuurlijk gewicht. Wat zijn, nu de context is geschetst, de door de FICM overwogen oplossingen?
Een rijbewijs B boven 3,5 ton
"Wij willen de garantie dat alle voertuigen 500 kg laadvermogen houden en wij willen een gemeenschappelijke regel voor de berekening van het leeggewicht, die voor alle Europese landen gelijk is. Deze berekening moet het minimaal noodzakelijke omvatten, te beginnen met een grotere water- en gasvoorziening. En we willen dat campers van 4,5 ton met een rijbewijs B kunnen worden bestuurd. Zoals bekend kunnen veel mensen met een rijbewijs B zonder problemen campers van meer dan 3,5 ton besturen in Frankrijk. En veel van onze chassis zijn ontworpen om te worden goedgekeurd voor 3,8 ton.
Dossier in behandeling bij de Europese Commissie
Om de drempel voor de B-rijbewijs te wijzigen, lobbyt de FICM bij de Europese instellingen. "Het dossier van 4,5 ton ligt bij de Europese Commissie. De EU is opgebouwd in niveaus. Het dossier gaat de niveaus op en ligt momenteel bij de Europese Commissie, die bepaalde zaken moet valideren voordat het dossier naar het Europees Parlement gaat. Een traag proces, maar we zullen spoedig de mogelijke evolutie kennen. De volgende antwoorden van de EU worden verwacht in 2022.
Het territorium van de camperaars is Europa
Claude Guet is optimistisch. "Ik geloof erin. Dat is waarom ik vecht. Eerlijk gezegd, ben ik diep Europees. Als campergebruiker ben ik gebruiker van de Schengenzone. Maar ik begrijp niet waarom ik, als ik in een land aankom, de verkeersregels, de kleur van de borden, de regels voor winter-uitrusting of de manier waarop de tolheffing op snelwegen werkt moet herbekijken...
Alles is anders en zou geharmoniseerd moeten worden!"
Nederlandse vertaling voor FICM door
Geert De Vriendt
Bestuurslid FICM
Op deze pagina willen jullie op de hoogte houden met informatie allerhande die we krijgen van het bestuur van de FICM.
Veelal zijn dat interne berichten, informatie over geplande activiteiten, nieuwe firma's of diensten waarvan onze leden gebruik kunnen maken en waar we op vertoon van onze FICM lidkaart vermindering genieten op herstellingen of aankoop van materialen.
Deze zijn al op enkele plaatsen in ons land te genieten maar vooral in het buitenland en daar gaan dan wel het meeste van onze reizen door en lopen we dus het meeste kans op problemen.
Deze service zit in de prijs van uw lidgeld uiteraard inbegrepen en om de lijst te raadplegen volstaat het hier te klikken.
Hieronder vinden jullie een omzendbrief van de nieuwe voorzitter van FICM dhr. Claude Guet.
Deze omzendbrief is opgesteld in de talen die binnen het internationale bestuur van FICM en op de vergaderingen gehanteerd worden nl, Frans en Engels.
Maar voor wie moeilijkheden heeft met een van deze 2 talen hebben we er een vrije vertaling aan toe gevoegd, geen Google vertaling!
Kijk ook eens op de website van UML en/of BMHC, partners van LNMC en dus ook leden van FICM.
FEDERATION INTERNATIONALE DES CLUBS DE MOTORHOMES
F.I.C.M. december 2021.
Waarom een "B" rijbewijs tot 4500Kg?
Meer dan 80% van de campers in omloop is overladen en dat is al tientallen jaren zo.
De huidige trend gaat in de richting van minder vervuilende, elektrische of hybride voertuigen, maar helaas véél zwaarder.
- Nuttig laadvermogen 500Kg.
Wanneer een camper de assemblagelijn van een fabrikant verlaat, kan hij niet worden gebruikt zonder een paar essentiële accessoires en de nodige bedieningsapparatuur, d.w.z. het vullen van de watertank, het tanken van gas en brandstof en natuurlijk de bestuurder achter het stuur.
In deze configuratie is het nuttig laadvermogen in veel gevallen al verdwenen.
F.I.C.M. vraagt daarom aan de fabrikanten de gebruiker een reëel laadvermogen van 500 kg te bieden.
- De evolutie van de milieunormen leidt ook tot zwaardere voertuigen.
Tot op vandaag is er nog geen elektrische wagen met een realistische actieradius (actieradius + oplaadtijd, en aantal laadstations). Morgen zijn er misschien hybride voertuigen maar dan met het gewichtsprobleem van de batterij.
Als we een beetje rekenen 3500Kg + 500kg laadvermogen dan zitten we al aan 4000Kg.
Dat is geen evolutie naar de energietransitie die nodig en nuttig is voor iedereen, of het nu voor personenwagens is of voor kleine bedrijfsvoertuigen.
De oplossing is niet aan één land gebonden, alleen een daadkrachtig optreden van de Europese Unie zou het mogelijk maken alle burgers op dezelfde manier te behandelen.
- FICM strijdt verder
De FICM strijdt al vele jaren voor de verdediging van het campertoerisme, zowel op het gebied van wetgeving als parkeerbeperkingen en -verboden. Die laatste maatregelen, in sommige landen, doen ons vrezen voor onze vrijheid.
Wij zijn onafhankelijk van alle politieke en financiële machten, wij zijn geen aandeelhouders van welke reisonderneming dan ook.
Onze vrijheid is onze kracht, het is waar dat voor sommigen storend is, we spreken motorhome we ademen motorhome.
Prettige feestdagen, bescherm jezelf, en laten we hopelijk elkaar zo snel mogelijk weer ontmoeten tijdens onze bijeenkomst in België.
Claude GUET
Président F.I.C.M